Adu recunoștința mai aproape de tine

Articol realizat de Psiholog Vlad Guluță

Cu siguranță ai auzit de la multă lume că ai putea să fii mai recunoscător. Găsești peste tot reclame sau clipuri care sugerează asta  „fii recunoscător pentru ceea ce ai”. Sau poate ți-a zis bunica sau un prieten să practici recunoștința. Nu zic ei rău, dar în alergătura zilelor de azi este foarte ușor să nu iei în seamă și să uiți de aceste îndemnări. Până la urmă, cu ce te ajută atât recunoștința asta? Și cum să fii mai recunoscător?

Cu ce mă ajută recunoștința?

În primul rând, studiile de specialitate au demonstrat că gratitudinea este asociată cu optimismul, fericirea și satisfacția cu propria viață. Adică, dacă vrei să înveți cum se cultivă recunoștința și să o integrezi în viața ta o să ai o perspectivă optimistă, o să reușești să te bucuri cu adevărat de unele momente și o să fii mai satisfăcut cu aspecte din viața ta. Totodată, conceptul relaționează negativ cu apariția simptomelor ce țin de tulburări precum anxietate sau depresie.

În al doilea rând, în momentele dificile, majoritatea se concentrează mai mult pe reducerea stărilor negative. Este foarte bine că se întâmplă asta, însă sănătatea noastră psihică și emoțională necesită un echilibru. Astfel, nu ajunge doar să fie combătute stările negative, este nevoie ca în același timp să fie cultivate și emoții pozitive pentru a readuce echilibrul. Un exemplu reținut de la un profesor din facultate prezenta o persoană ca fiind o balanță. În momentele dificile balanța era înclinată mult spre dreaptă. Pe măsură ce stările negative erau reduse, balanța se înclina încet către stânga până într-un punct în care se oprea, rămânând înclinată în continuare către dreapta. Doar atunci când pe celălalt taler adăugăm și creșterea emoțiilor pozitive, balanța reușea să fie în echilibru. Practicarea recunoștinței este o modalitate de a cultiva astfel de emoții.

Cum poți să fii mai recunoscător?

1.      Ține un jurnal al recunoștinței: Este o tehnică des întâlnită și foarte utilă. Tot ce trebuie să faci este să ai un jurnal sau un document unde să notezi cel puțin 3 lucruri pentru care ești recunoscător din ziua respectivă. Acest exercițiu ajută dacă încerci să te gândești la acele momente fără să te grăbești (cum te-ai simțit, cu cine erai, ce ți-a plăcut).

2.      Caută lucrurile frumoase și acordă-le atenție: un peisaj frumos, un râs auzit din depărtare, o persoană care ajută pe altcineva etc. De multe ori se întâmplă să treci în fugă prin unele zile și nu apuci să îți iei timp să vezi micile detalii ale lumii din jur. Încearcă să îți dai timp sa apreciezi lucrurile mici care îți plac și care îți dau o stare de bine.

3.      Scrie o scrisoare de recunoștință: așază pe foaie câteva cuvinte de apreciere, momente de care îți aduci aminte cu drag legat de o persoană sau lucruri pentru care ai vrea să-i mulțumești. Sigilează scrisoarea și trimite-i-o.

Așadar, recunoștința ajută la creșterea unei perspective optimiste, la creșterea fericirii și a nivelului de satisfacție cu viața. Totodată, scade șansele de apariție a unor simptome legate de depresie și anxietate. Aceasta te ajută atunci când vrei să cultivi emoții pozitive, mai sus fiind prezentate trei modalități prin care poți să faci asta.

 

DISTRIBUIE