Mesaj pentru tine, cel în sala de examen

Articol realizat de Psiholog Rodica Afrăsinei

Următoarele rânduri sunt pentru tine, indiferent cât intens sau ușor ai resimțit următoarele lucruri. Sunt pentru cel care, agitat, își repetă până în ultima clipă materia de examen. Pentru cel care rămâne fără aer la examenul oral. Pentru cel care nu poate să își adune gândurile de emoții, să poată scrie ce a învățat. Sunt către cel înspâimântat de comisia de evaluare, cel căruia îi este frică să nu-i dezamăgească pe cei dragi. Sunt pentru tine, atunci când vrei să pleci de la examen, înainte să înceapă.

Poza noua 29.06.2021

Vreau să îți reamintesc că tot amalgamul de stări pe care le simți sunt trecătoare. Sunt acum foarte greu de dus, te copleșesc, dar sunt trecătoare. Starea de frică, anxietate sau panică va sta alături de tine pentru o bucată de timp, iar apoi te va lăsa în pace; nu are cum să fie permanentă. Toate gândurile greoaie care îți apar, despre tine, despre ceilalți, despre lucrurile pe care le simți în corp, despre evaluare – sunt acum foarte credibile, însă în momentele în care mintea îți e mai limpede, lucrurile nu par chiar atât de negre. Deși îți vine greu să tragi aer în piept și să îți ții mâinile drepte de la tremurat, corpul tău se va liniști și îți vei calibra reacțiile fizice.

Iar resursele pentru a ajunge în această stare de echilibru sunt la tine, chiar acolo! Îți transmit că anxietatea pe care o simți nu este despre tine, ca persoană, ci este o reacție complexă pe care o are mintea și corpul tău. Nu ești nicidecum un om slab, aerian sau incapabil. Ești un om colorat cu toate nuanțele, o persoană care acum trăiește intens o stare dată să fie trăită.

Ce știi nu e neapărat același lucru cu ce scrii/ spui la examen. Drept dovadă stau momentele în care ai repetat acasă sau la școală și în care te-ai descurcat altfel. Aici este un alt moment, în care competențele și cunoștințele tale pot fi puse în contextul de față, cu starea minții și a corpului pe care le ai acum. Ce vei scrie, vorbi, recita, performa, prezenta, practica nu este reflecția 100% a lucrurilor de care tu ești capabil în orice moment. Este despre acest moment, din prezent. Și în acest moment, lucrurile vor ieși atât de bine pe cât poți tu. Și este foarte bine așa!

Nota nu definește valoarea ta ca persoană. Nota pe care o primești în urma evaluării nu spune ceva despre tine ca om. Din nou, este despre ce ai făcut tu în acel moment al testării, prin filtrul evaluatorilor și al baremelor.

Îngrijește-te de partea ta, adică de învățare, repetare, de felul în care îți dezvolți abilitățile cerute la examinare, pregătirea pentru exprimarea punctuală în examen. Toate aceste lucruri sunt în controlul tău. Și chiar dacă astăzi nu simți că le poți controla, în timp vei avea tot mai strâns frâiele în mâini. Ce nu este în controlul tău este partea de evaluare; reacțiile comisiei, nota, subiectivitatea și stările personale ale evaluatorului – acestea ies cu totul din controlul tău. Cu cât mai mult te concentrezi pe aspectele posibil de controlat, cu atât mai ușor îți va fi să îți calibrezi și rezultatele, dar și anxietatea și nesiguranțele.

Nu îți uita corpul. Singurul tovarăș care îți este acolo la fiecare probă pe care o parcurgi este corpul tău. El știe exact cât de puternic ești și care sunt momentele în care ai nevoie să o lași mai moale. Ascultă-l, îți este un prieten de nădejde care te împinge către performanță și rezistență și care îți atrage atenția cel mai bine când e cazul de o mică pauză și relaxare. Oferă-i cu blândețe ceea ce are nevoie să poată funcționa: aer, apă, odihnă, nutrienți, adăpost și siguranță. Lasă-l să se bucure de ce este în jurul tău; lasă-l să observe, să guste, să miroasă, să simtă pe piele. Clădește o prietenie de lungă durată cu el, te va ajuta mereu.

Spune-ți lucruri frumoase. Nu este nevoie să te amăgești că lucrurile se vor așeza perfect și că te vei decurca excelent. Este, totuși, de mare ajutor, să îți acorzi o încurajare, să rememorezi succesele trecute și să îți reamintești constant ce e obiectiv cel mai probabil să se întâmple la acel examen. Give it a try!

Îți las și două întrebări de gândire, care te pot ghida în perioadele de examinări. Oferă-ți timp să treci prin ele și revino de oricâte ori simți nevoia.

Ce ai învățat în decursul vieții despre teste? Cum trebuie să se întâmple lucrurile? Ce se întâmplă dacă nu te descurci sau dacă nu știi cum să faci față? Cine a fost lângă tine în trecut când îți era frică și cum te-a ajutat? Este ceva ce ai fi avut nevoie să auzi atunci să te liniștești? Poți să îți oferi acum acel lucru?

Care este scopul tău referitor la această testare? Cui și ce anume vrei să dovedești? Ce vrei să îți amintești peste 1 an despre această experiență? Cu ce poți pleca acasă după examen? Cu ce cunoștințe, cu ce competențe, cu ce emoții trăite acolo? De ce ai nevoie să îți atingi acel scop?

Dacă simți că este mult prea greu să gestionezi singur toate aceste lucruri, nu uita că nu este nevoie să te descurci singur cu toate. Amintește-ți de toate resursele pe care tu le ai la îndemână și cere ajutor când crezi. Nu trebuie să fii singur cu amalgamul copleșitor al anxietății.

DISTRIBUIE